• 16 - Ene - 2018 - ¡Bienvenido Roberto!
  • 12 - Ene - 2018 - El Grupo Socialista de Ibi expone sus propuestas a incluir en los Presupuestos municipales para 2018
  • 9 - Ene - 2018 - Concentración en protesta por el asesinato machista de de Andrea Carballo en Vila-real el pasado 23 de diciembre
  • 8 - Ene - 2018 - La Corporación Municipal de Ibi acuerda los reconocimientos del Acto Institucional del 6 de enero
  • 15 - Dic - 2017 - Entrevista a Núria Marín Martínez, Alcaldesa de L’Hospitalet de Llobregat i Secretaria Adjunta a Primera Secretaría del Partit dels Socialistes de Catalunya

Rubén Martínez Ribera
15 de diciembre de 2017

Rubén Martínez Ribera

El pasado lunes 11 de diciembre tuve el placer de entrevistar vía Skype a la alcaldesa de L’Hospitalet de Llobregat, Núria Marín, en el marco de la situación que está atravesando Catalunya desde el inicio del procés así como qué espera de las elecciones del próximo 21 de diciembre.
Sin duda alguna, el próximo jueves Catalunya y España se juegan mucho y los socialistas vamos a ser claves para el futuro de nuestro país. Desde aquí queremos transmitir nuestro apoyo a los compañeros y compañeras del PSC y a Miquel Iceta para que sea el próximo President de la Generalitat.
Además, y a título personal, quiero agradecer a la alcaldesa Núria Marín su amabilidad y cariño desde el primer momento así como que aceptase esta entrevista. Gracias, también al Ajuntament de L’Hospitalet por su atención.
1. Com ha viscut com a alcaldessa de L’Hospitalet tot el que ha succeït en Catalunya en els últims mesos amb el procés sobiranista?

Primer, amb molta pena. Sincerament, en aquets moments que començàvem a sortir d’una crisi econòmica que ha estat molt llarga i molt dura. Ara que tot començava a anar millor, doncs tot aquest procés a fet que les famílies, les amistats i que tota la comunitat estigui fracturada i això fa molta pena.

2. Llegados al punto en el cual nos encontrábamos las semanas después del 1-O, ¿Cree que había otra solución a la aplicación del artículo 155?

Sí. Miquel y otros muchos hemos estado luchando desde el primer momento y hasta el último segundo para intentar que se convocaran elecciones. Entendíamos que no había otra solución en estos momentos que esa convocatoria y eso era lo que pedíamos a Puigdemont, que fuera él quien convocara estas elecciones y que con ello se paralizara la activación del artículo 155.
Pero no fue posible. Se declaró la independencia a través de una parte del Parlament de Catalunya y eso produjo la inmediata aplicación del artículo 155 que, desde mi puno de vista, se puso en marcha para convocar estas elecciones que tendremos el 21 de diciembre.

3. Els socialistes advoquem des de fa molt temps per la nomenada “tercera via” per a posar fi a aquest llarg període anomenat “procés”. Creu que aqueixa haguera sigut la solució al problema de l’independentisme a Catalunya?

Açò és un problema polític que no s´ha gestionat per part de ningú. Qui hauria d’haver-ho fet en primer lloc era el Govern de Madrid, el Partit Popular i Mariano Rajoy que no han fet absolutament res durant aquests cinc últims anys en relació al problema que aquí existia. Per altra banda, el President de la Generalitat i un Govern que tenia com a única finalitat aconseguir la independència de Catalunya.
I tot sabien que hauria un moment que hi hauria una confrontació i nosaltres apostàvem per eixa tercera via perquè era la del diàleg, la única forma de solucionar els problemes, seure i arribar a acords. Eixa es la via que Miquel Iceta i els socialistes sempre hem defensat i que, sincerament, penso encara que després del 21 de desembre, amb un nou resultat, la via de solucionar el problema serà la via del diàleg i la negociació.
La solució del problema polític no vindrà d’unes eleccions, que sols ens permeten guanyar un cert temps i una tranquil·litat, però després haurem de cercar aquest punt de trobada entre les forces polítiques d’aquí i de Madrid.

4. ¿Cómo valora la fuga del expresident Puigdemont y de los ex conselleres cesados Toni Comín, Meritxell Serret, Clara Ponsatí y Lluís Puig en Bélgica?

Total respeto a lo que haga todo el mundo. No sé si es la mejor alternativa salir del país e irse a Bruselas a hacer aquello que lo lógico y normal sería que lo hicieran desde aquí y que se hubiera utilizado otra formulación. Pero cada uno es libre de hacer lo que tenga que hacer aunque no lo entiendo y no lo comparto.

5. Considera desproporcionada la mesura que va imposar la jutgessa de l’Audiència Nacional, Carmen Lamela, d’enviar a presó a part del Govern cessat?

Penso que açò es un procés que se li tractat de donar la solució, teòricament mitjançant els jutges, els fiscals i això no és la solució. Aquí han hagut unes mesures cautelars que en el meu punt de vista son desproporcionades. Crec que perfectament el vicepresident, la resta de consellers i els dirigents de les entitats que encara estan a presó poden estar al carrer i defensar allò que consideren i que després vindrà un judici que imposarà les sancions, si es que hi ha que imposar-les, per aquestes denuncies que s´han realitzat.
Penso que a més a més açò tampoc ens ajuda a aconseguir una normalitat perquè a una campanya electoral tothom ha de tenir dret a expressar-se, a explicar quines són les posicions i crec que seria bo que Oriol Junqueras, que és un dels candidats que encapçala una llista, pogués dir clarament als ciutadans i ciutadanes i a tots els que estem molt pendents quines són les propostes perquè cadascú ofereix un tipus de solució.
Jo, de moment, l’únic que espero es poder votar si tornem a la via unilateral i d’altra banda per part de Ciutadans i del Partit Popular, la única via és la defensa de la Constitució exclusivament. Entenc que hi ha una tercera via que és la nostra, la que representa Miquel Iceta que és avancem, reformem la Constitució, que aviat farà quaranta anys que està en marxa, i que canviem alguns aspectes importants per a tirar endavant que en Catalunya i en Espanya són diferents als anys de l’inici de la democràcia.
Penso, sincerament que la única oferta en aquests moments que és vàlida, possible i realista és la que oferim els socialistes.

6. ¿Se arrepiente de algo que haya dicho o hecho durante el procés?

No. He dicho lo que pensaba. Muchas veces no solamente con mi opinión personal sino con la que me transmitían los ciudadanos y creo que he dicho todo aquello que en cada momento se requería. Delante de Puigdemont le dije que dejara en paz a los alcaldes porque creía y pensaba que los estaba poniendo en el centro de una tensión mediática que era innecesaria. Los alcaldes somos alcaldes de todos los ciudadanos y hacer alcaldes buenos y malos, entendía que no era una buena solución.
Por otro lado, también he defendido a los ciudadanos que el día 1 de octubre estaban en los colegios y que fueron agredidos, algunos de ellos, por parte de la policía en una actuación que también consideré innecesaria y desproporcionada en mi municipio.
Y por tanto, en cada uno de los momentos, además, les he dicho tanto al Presidente de la Generalitat como al Presidente del Gobierno de Madrid, de España, aquello que pensaba porque entendía que era un momento muy difícil, muy complicado y que había que decir realmente lo que pensábamos una parte importante de la ciudadanía que no compartíamos la línea del Govern y que queríamos continuar juntos pero también continuar mejor. Y que, por tanto, decíamos no a la declaración de intendencia y no a lo que representa el inmovilismo del Gobierno de Rajoy.

7. El passat 1 d’octubre va protagonitzar una de les escenes que passaran a la història de la política catalana i del PSC quan va eixir al carrer a demanar-li a les forces de l’ordre públic que abandonaren les portes del Institut Can Vilumara. Si tornara a ocórrer alguna cosa així, ho tornaria a fer?

Com l’altre dia deia a un programa de televisió, probablement si no m’ho pensés massa, actuaria igual perquè realment es cert que va ser un moment de molta tensió però la meva actuació era en defensa dels ciutadans i ciutadanes de la meva ciutat. I jo no podia permetre passivament que pogués haver alguna cosa mal feta pels cossos policials respecte als ciutadans.
Per això vaig sortir al carrer, vaig parlar amb el cap de l’operatiu i li vaig demanar que marxessin de la ciutat perquè no tenia cap raó amb el que estaven fent. Vaig moure cel i terra per a que marxessin deixessin tranquils als ciutadans i ciutadanes que també volien manifestar la seva opinió en aquells moments.
És veritat que molta gent no va entendre la meva acció. Però crec que vaig fer el millor que era estar al costat de la gent de la ciutat i ho tornaria a fer sens cap dubte.

8. ¿Me podría dar un pronóstico para el próximo 21-D?

No sé si un pronóstico o un deseo. Yo espero que Miquel tenga el apoyo necesario para que pueda ser el President de la Generalitat de Catalunya. Lo necesitamos, creo que es el político que mejor entiende la realidad de Catalunya y que es político que tiene más habilidad para poder sentar en una mesa a diferentes sensibilidades políticas. Es el único que creo que puede hacer de puente entre los extremos y es el único político que en estos momentos puede llegar a un acuerdo y a un pacto para que seguir adelante con Catalunya dentro de España. Pero una Catalunya que pueda seguir avanzando, que pueda superar esa fractura y que pueda superar este problema. Y que piense, sobre todo, en los ciudadanos y ciudadanas.
Me da la sensación de que el resto de dirigentes que se presentan a estas elecciones piensan más en el interés partidista que en el interés del ciudadano. Y creo que Miquel lo ha demostrado durante muchos años que es una persona brillante e inteligente y que sabrá dirigir y gobernar el problema aquí en Catalunya pero también dialogando con el Gobierno de Madrid, con el resto de fuerzas políticas para poder llegar a una solución.

9. Donat el cas que l’anomenat bloc “constitucionalista” obtinguera la majoria suficient per a desplaçar als independentistes del Govern, Vostè estaria disposada a fer presidenta a Inés Arrimadas?

Amb total respecte, crec que Inés Arrimadas no està preparada per a ser la Presidenta de la Generalitat de Catalunya en aquests moments. Penso que necessitem una persona que estigui a l’alçada i, repeteixo, que la única persona en aquests moments que es presenta en aquestes eleccions que pot estar a l’alçada de la situació es Miquel Iceta. I per tant, en la meua opinió, vorem quins seran els resultats, però jo penso que em de treballar perque Miquel Iceta sigui el President de la Generalitat.

10. Y finalmente, ¿Qué espera que pase el próximo 22-D?

El 22 de diciembre tendremos un resultado electoral y a partir de ahí empezar a hablar. Y eso es lo que mantengo desde hace mucho tiempo. El problema del día 22 será cómo se conforma una mayoría para tener un nuevo Gobierno en Catalunya. Pero lo más importante es que a partir de ahí el problema de Catalunya continuará existiendo y, por tanto, habrá que llegar a acuerdos. El problema no se resolverá solamente en el Parlament de Catalunya. Se tendrá que resolver, también, en una mesa en la que esté presente el Gobierno de Madrid y las fuerzas políticas que hay en Madrid y, repito, la única persona que yo veo que puede hacer posible todo eso es Miquel Iceta.

Deja un comentario


Por favor, verifica que eres humano introduciendo el resultado de esta operación (requerido) Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Video recomendado

Destacados

Entrevista a Susana...

Escrito el 20 - Nov - 2017

0 Comentarios

Entrevista a Susana...

Escrito el 18 - Jul - 2017

0 Comentarios

Entrevista a Susana...

Escrito el 16 - Jun - 2017

0 Comentarios

Entrevista a Arturo...

Escrito el 12 - Abr - 2017

0 Comentarios

Entrevista a Susana...

Escrito el 24 - Mar - 2017

0 Comentarios

Últimos Twitts

No public Twitter messages.

Humor Gráfico

  • Login

  • Conocenos

  • Categorías